Project Sweet Home tot nu toe - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu Project Sweet Home tot nu toe - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu

Project Sweet Home tot nu toe

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 Januari 2014 | Oeganda, Nansana

Nu een aantal weken naar het project geweest. De eerste dagen was er weinig te doen qua voorbereiden, simpelweg omdat er geen andere docenten waren. De opvolgende dagen veel wandplaten getekend en lokalen veranderd.
Ik krijg op het project goed te eten. Beginnend met brood en mais-pap-achtig iets en aan het eind van de middag traditioneel Ugandees eten. Dit is zo lekker!!
Mijn kleine, grote vriend komt elke dag naar me toe om te spelen en na de middag als hij moe is wil hij graag slapen. Hij zegt dan altijd: " Maïn sleepy??" Hij slaapt altijd bij mij op schoot. Met de baby- en peutermassage, ooit eens een cursus gehad slaapt hij zo. Het liefst zit hij de hele dag bij me, samen met Sophie een meisje van ongeveer 2 jaar oud. De meeste kinderen weten niet hoe oud ze zijn, omdat ze al jong hun ouders verloren zijn of omdat wordt gezegd welk seizoen het toen was.
Ben nu 2x naar de nieuwe school geweest en dit is ook een sponsordoel.Ze hebben een goede motivatie en hun beleid is erg goed. Ze staan er echt voor de kinderen en iedereen is welkom, ongeacht achtergrond of capaciteit van het kind. Ze bouwen deze school in erg landelijk gebied. De bouw gaat langzaam omdat ze afhankelijk zijn van donaties ed. zodat de bouw verder kan. Ik heb veel met Merianne en anderen erover gepraat. Het is erg belangrijk dat deze school er komt omdat er in dit gebied maar 1 school is, de klassen zijn daarom erg groot soms tegen de 80 kinderen aan. Kinderen die minder capabel zijn worden nergens aangenomen. We spraken een oma die de zorg had over haar kleinkinderen en een van de meisjes heeft een ontwikkelingsachterstand en kan nergens geplaatst worden. Sweet Home biedt haar deze kans wel en haar oma was erg dankbaar, ze kreeg zelfs tranen in haar ogen ervan, was wel indrukwekkend om te zien.
De tweede keer hebben we veldwerk gedaan en de school ondanks dat de bouw nog lang niet zover is gepromoot bij de nabij gelegen dorpjes. Hebben een hele grote boomstronk moeten verwijderen. Hier zijn we wel bijna 2 uur mee bezig geweest in de brandende zon. Maar het was desalniettemin erg gezellig onderling.
Ik probeer hier later wat foto's van de plaatsen maar weet niet of dat lukt. Zit nu in een dorp tussen Nansana en Kampala in een internetcafé. De verbinding is niet al te best maar het kost dan ook nog geen 0,50 euro per uur. Het is een klein hokje, vol met mensen en de geur is nou niet echt optimaal. Maar t heeft wel wat, alles heeft zijn charme. Morgen weer naar het project en kijken wat er op de planning staat. Heb overigens een supermarkt gevonden met snoep en chocolade. Pff...eindelijk....had echt last van ontwenningsverschijnselen al, zo heftig!!
Maar heb mijn chocoladehemel gelukkig gevonden!!
,-)

En wisten jullie dat je hier zo gierig wordt als het maar kan en dat alles zo duur is ineens? Eigenlijk gaat het nergens over, klein voorbeeldje. Ik neem een boda boda voor een ritje van ongeveer 15 km. Wil die beste man hier wel 6000 shilling voor hebben; WTF no way!! Dus toch afdingen en uiteindelijk kost het mij 3000 shilling.
Eigenlijk van de zotte als je je realiseert dat die 3000 maar 1 euro is eigenlijk. En hier vind ik een pinapple van 6000 shilling veel te veel, whahahaha in Nederland betaal ik er het dubbele voor met gemak.

  • 28 Januari 2014 - 12:42

    Jenny:

    Hé lekkerbekje van chocolade!

    Hebben ze wel witte chocolade, want dat is natuurlijk helemaal je favoriet.
    Marjan, ik denk dat je ondertussen veel mensen jaloers gemaakt hebt aangaande je Safari.
    Wat een mooie beelden! Wat een natuur!
    Alhoewel ik ook altijd zeg: Nederland is ook heel mooi, als je het maar wilt zien.
    Hier is het weer zeer divers. In het noorden vriest het; in het zuiden zitten ze een graad of zes boven de nul. Gek toch in zo'n klein landje.
    Meisie, meisie, wat geniet je daar toch en dat doet de achterblijvers hier ook goed: een genietende Marjan. Wow!
    Leuk ook dat je zo opgenomen wordt in de opzet van projecten. Zie je maar: je hebt heel wat in je mars door de ervaringen hier op gedaan.

    Groetjes en liefs.

  • 28 Januari 2014 - 15:30

    Jannie:

    Ik kan alleen maar genieten. Wat een prachtige verhalen schrijf je steeds. Dank je wel Marjan.
    Hartelijke groeten uit een koud en nat Tholen.

  • 28 Januari 2014 - 19:23

    Ma En Pa Versendaal:

    Marjan,

    we hebben tot nu toe al je foto's gezien en je prachtige verslagen gelezen. Wat zal jij veel te vertellen hebben als je hier terug bent in Holland.

    Ik benijd je, wat een prachtig land dat Uganda. En dan die watervallen schitterend. We genieten elke keer weer.

    Gister hebben we op You tube Murchison falls Uganda ingegeven en dan komt een filmpje met die lange rechte weg tevoorschijn die naar de falls leiden.

    Verder al die dieren die je tegen komt in die film. Geniet er maar van nu het kan.

    Groeten van je ma en pa

  • 28 Januari 2014 - 21:59

    Henri:

    altijd weer leuk om je verhalen te lezen,en de foto's te bekijken.
    succes met alles wat je daar nog gaat doen.

    groetjes van mij xx..

  • 30 Januari 2014 - 13:09

    Geke:

    Wat een geweldige foto's weer meis, ik zie je genieten :-) Liefs en dikke xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Actief sinds 13 Okt. 2013
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 30187

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 05 April 2014

De glimlach van...

Landen bezocht: