How lucky are we, and how about on the evenaar? - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu How lucky are we, and how about on the evenaar? - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu

How lucky are we, and how about on the evenaar?

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

21 Maart 2014 | Oeganda, Wakiso

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws iig voor mij sneu nieuws dan, maar dat mag ook want t is mijn blog, dus laten we maar met het slechte nieuws beginnen. Het Raften en Bugyjumpen gaat niet door, dus heb in ieder geval een goede reden om terug te gaan, want wat je beloofd moet je ook doen ik ik had die belofte met mezelf gemaakt, dus zou dr toch aan moeten geloven. Dus pap en mam geen zorgen over dat meer, kunnen jullie weer goed slapen.
Maar ik heb ook nog een beetje ietsje pietje slechter nieuws over terreur attacks by Al-Shabaab. Maar er worden extra veiligheidsmaatregelen getroffen, nu staan er 2 mannetjes met een klappertjes pistool. Sterker nog ze zitten er ook zo uitgezakt bij en de mensen hier zouden me niet zo snel iets aan doen, want heel veel mensen denken dat je wanneer je even met ademhalen en sigarettenrook inademt dat je dan bijna direct dood van gaat. Niet om het feit dat ik rook, en er komt heus een dagje dag ik ermee zou stoppen, heus wel. Maar nu even weer terug naar het heden. Dit zijn uiteraard wel serieuze meldingen van de Couverment, die ook zo corrupt is. Ze hebben hebben het voornamelijk gemunt op tankstations, maar das ook wel bijzonder want meestal willen ze een grotere groep mensen vermoorden of verminken. Als we even terug gaan in de tijd naar het jaar 2010 in de maand July had Al-Shabaab two bombings in Kampala tijdens een worldcup match and killed 79 mensen. Diep triest om zo wraak te nemen op onschuldige mensen. Maar nu komt het frappante van het verhaal, het land Uganda bezit veel waardevolle dingen als olie, en nog wat dingen die me even ontschoten zijn. Maar dat doet er ook niet toe. Maar tot op heden, is het leven hier erg prettig en kun je na de echte verhalen luisteren van de mensen wat ze hebben meegemaakt.En ik voel mezelf als speciaal om dit mee te mogen maken en dat ze hun erg trieste dingen die ze hebben meegemaakt maakt ze nog altijd emotioneel, Ze hebben totaal geen zelf medelijden maar kunnen hun verhaal kwijt aan iemand die ver af staat, maar ze wel willen ons betrekken om deze trieste omstandigheden hopelijk te kunnen verkleinen of uit de wereld kunnen halen. Ik heb niet de verhalen opschreven, althans niet de gruwelijkste want wat hebben deze mensen moeten vechten hier, en uiteindelijk draait het alleen om geld, En de mensen zijn voornamelijk met zichzelf bezig vooral de topleiders, die hebben totaal niets te klagen. En ik ga en kan niemand veroordelen, maar zo als je deze ervaring zelf meemaakt en het leven leeft waar ze hier leven bedenk je jezelf nog wel eens waarom we eigenlijk allemaal over praten en klagen. Ik denk dat we gelukkig mogen zijn dat we in een hele andere wereld leven. Hier besef je pas echt wat belangrijk is in t leven daar maar het is niet met woorden vast te leggen, maar je hoeft het niet met me eens te zijn, daar is iedereen vrij in!!!

Maar het goede nieuws is dat de de bouw van de school verder is gegaan, na een artikel in de kranten m.b.v. m'n ouder en tantes, een hele gulle donatie van de Gereformeerde Kerk te Ruinerwold mochten ontvangen. En dit kwam precies op t moment want ik wilde graag dat alle klassen in ieder geval een tot en met het dak made of iron sheets, where done!! En dit geldt uiteraard voor iedereen die wat gedoneerd heeft op de rekening van mijn project!! De mensen hier zijn al dankbaar als ze hun verhaal kunnen delen.
En ik vind dit super interessant en fascinerend om met hun in gesprek te gaan.
Maar goed over geld gesproken 9 van de 10 keer heeft de bank zelf ook geen geld, Al hoewel hij deze keer tot 5 keer mij probeerde te jennen want de tekst luidde deze keer, Your pincode belongs not with that account, Nou maar dat stomme ding bleef dat maar aangeven, dus toch weer op weg naar Kampala bluguh, die kuilen met stukjes weg zo nu en dan keurig verspreidt. En meestal zit die vol met niet echt bepaald aantrekelijke mannen en in ieder geval niet een die zeep of shampoo en deo gebruiken, whahaha maar je went er wel eens aan, t valt me nu alleen op als de matatu fris ruikt,!!
In Nederland kun je vaak wel acties doen op scholen of fancy fair organiseren. Maar hier gaat dat dus never nooit werken, dus hier konden we geen geld van vragen, want er is simpelweg gewoon geen geld.
dat is nou dan wel een irritatiepuntje, betalen met visa kan overal, maar aan het eind van de maand alles wat je uitgeven hebt, werkt dus bij mij. Dus dan heb je Nansana 1 bank die de gewone bankpas voor wereldwijd accepteert het is alleen jammer dat zelfs de banken geen geld hebben, dat is hier wel een nadeel, maar verder zou ik hier wel kunnen wonen, maar toe maar Steenwijk is ook niet over een nacht ijs gebouwd, moet alleen een goed lopend iets bedenken waar veel interesse in is en betaalbaar is, dus

  • 21 Maart 2014 - 17:19

    Jannie Van Den Broek:

    Fijn om te lezen en te zien door de foto's dat het goed gaat. Jammer dat je niet alles kan doen zoals je graag wilt. Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd moet je maar denken. Knap wat je ondertussen bereikt hebt Marjan. Ik denk dat wanneer je terug bent je veel kan gaan regelen. Je hebt nu met eigen ogen gezien wat er mogelijk is. Petje af en een diepe buiging voor wat je bereikt hebt.
    Hartelijke groeten van je nicht uit het mooie Zeeland.

  • 22 Maart 2014 - 09:13

    Jenny:

    Hoi Marjan,

    Leuk weer eens een nieuw verslag van je te kunnen lezen en zien.
    Heel fijn ook dat de artikelen in kranten mensen hebben aangezet tot nadenken en het overmaken van geld.
    Helemaal enthousiast werd je natuurlijk bij de donatie van de Gereformeerde Kerk in Ruinerwold.
    Zo zie je maar: er zijn echt wel mensen die zien waar geld goed besteed wordt. Niks geen strijkstok!
    Namens de familie spreek ik dan ook een dank uit aan die mensen die jou steunen. Je hebt het zo verdiend!
    Je begon met niks: geen doel hier in Nederland, tegenslag op tegenslag en wat heb jij je ontpopt tot een groot weldoener. Ver weg voor ons. Maar bovenal voor ons zo fijn dat we zien dat dit jouw ding is; dat jij er voor meer dan 100% voor gaat.
    Aan alles komt een (voorlopig) einde. Nog een paar weken daar. We hopen dat je dan terug in dit kikkerlandje toch een grote rol van betekenis kunt blijven spelen voor die mensen daar. Via de stichting, waarvoor je nu werkt, moeten ze je toch ten minste op de hoogte blijven houden van de verdere ontwikkelingen daar. Maar mooier nog: dat ze je een rol in woord en daad toebedelen. Je hebt bewezen dat je veel in je mars hebt.
    We hopen dat de spanningen voor die mensen daar ook weer snel weg zullen gaan en dat er volop les gegeven kan worden in naar wat wij noemen: De Marjan Versendaalschool!

    Liefs van je tantes in Steenwijk

  • 22 Maart 2014 - 11:41

    Ma En Pa Uit Meppel:

    Hallo dochter,

    Fijn dat je weer stroom en water hebt, zodat je de mensen die je aan geld helpen voor de bouw van je school in eerste instantie kan bedanken. Ook wij willen al die mensen die jou geholpen hebben heel hartelijk bedanken voor de hulp en steun die ze jou en je project gegeven hebben.

    Ik kan je melden dat niet alleen uit Nederland, maar over de gehele wereld naar je verhalen wordt gekeken. Vaak krijg ik in mails te lezen "Is this your dauchter" en ik kan het alleen maar bevestigen.

    Vanuit Amerika, want daar zitten veel mensen met onze achternaam, vanuit Californie, Nevada, Ohio en Beverley Hills, uit Canada, Ottawa, Toronto en Nieuw Zeeland, te veel om op te noemen. Gelukkig kunnen ze nog een beetje Nederlands en anders moet ik in mijn gebrekkig E
    ngels hun uitleggen wat je daar te weeg brengt.

    Over een aantal weken ben je weer thuis en moet je aan het jachtige leven wennen. We moeten dan maar eens kijken of wat met je verslagen kunnen doen. Misschien kunnen we met je tantes en ons bekijken wat de mogelijkheden zijn. Mar ik denk dat er wat moois uit komt.

    Maak eerst je taak daar maar goed af. Blijf waakzaam, zorg goed voor jezelf. Doe de hartelijke groeten aan je vrienden daar van ons. Speciale groet aan de leraar en lerares van je project.

    Het bungyjumpen en rafteren komt nog wel een keer dat weten wij ook wel.

    Hartelijke groeten van je ma en pa uit Meppel

  • 24 Maart 2014 - 12:06

    Ritha:

    Hoi Marjan,

    Leuk om weer eens een verslag van je te lezen en de foto's te zien van een vergevorderde school en van jou.
    Zo zien en lezen we maar weer dat een en ander best met behoorlijke tegenslag toch op z'n pootjes terecht komt. Al met al heb je ontzettend veel bereikt!!!! Hoop dat stroom en water niet al te vaak uitvallen Nog een paar weken van Ugandese maaltijden genieten en dan omschakelen naar de hollandse kost!!!! Ook niet te versmaden hoor (hihihi).
    Tante Jenny heeft gisteren weer een paar leuke pagina's voor 't Meko krantje in elkaar gezet, wie weet, misschien rolt er dan voor jouw project nog iets leuks uit.

    Een dikke knuffel en tot gauw.

    groeten uut Steenwiek
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Actief sinds 13 Okt. 2013
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 30184

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 05 April 2014

De glimlach van...

Landen bezocht: