Oranjekoek actie Kon. Beatrixschool Meppel - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu Oranjekoek actie Kon. Beatrixschool Meppel - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu

Oranjekoek actie Kon. Beatrixschool Meppel

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

06 Juni 2014 | Nederland, Meppel

Een bijzondere dag voor Project: "De glimlach van..."

Vandaag vrijdag 6 juni 2014 was ik uitgenodigd op de Koningin Beatrixschool een christelijke basisschool in Meppel.
Deze school heeft veel overeenkomsten met Sweet Home in Uganda. Ook hier wordt er een schoollied gezongen aan het begin van de dag ik was bevoorrecht want ze hebben dit lied speciaal voor mij gezongen, bijzonder. De doelstelling van beide scholen zijn anders beschreven maar hebben een grote overeenkomsten evenals in Uganda staat ook op de Beatrixschool het kind centraal.
De groep kinderen die deuren af gelopen zijn om koeken te verkopen om geld te verdienen zodat leeftijdsgenootjes mede door hun inzet een kans hebben op een toekomst. Het was erg leuk opgezet. Alle kinderen zaten op een podium. Ze waren erg benieuwd. Ik heb in het kort uitgelegd hoe het daar was, waarom deze dingen zo belangrijk zijn en verschillende vragen beantwoord. Uit de vraagstelling van de kinderen viel het mij op dat het echt leeft onder de kinderen. Ze willen heel graag iets doen om een kind dat net zo oud is als hun zelf ongeveer hebben die helaas niet in een ontwikkeld land geboren zijn, te helpen en aan de grote cheque te zien hebben zij een grote inzet getoond met de verkoop van de oranjekoek actie. Ik ben trots op deze Meppelse kinderen dat ze werk geleverd hebben, zonder dat ze er zelf beter van worden. Ze waren zich zeer bewust van het feit dat er mensen op de wereld zijn die zoveel willen en kunnen maar geen kansen hebben. Ik vond het in elk geval bijzonder dat ze mijn inziens een groot inlevingsvermogen bezitten, erg knap! Hier kunnen vele 'volwassenen' nog veel van leren!
Omdat de kinderen oprecht geïnteresseerd leken te zijn in een heel andere cultuur en hoe het leven is als er geen school, eten, schoon drinkwater is etc.
Wie weet kunnen we volgend schooljaar wel een leuk thema ervan maken op verschillende manieren. Ik heb al een aantal ideeën maar dat werk ik eerst uit en dat gaat uiteraard in overleg. Maar het lijkt me in elk geval erg leuk om de kinderen met elkaar in contact te brengen in verschillende vormen want beide culturen zijn erg benieuwd naar kinderen van hun eigen leeftijd zich mee bezig houden, de verschillen tussen de culturen etc.

En wat mij betreft, ik heb nu de weg gevonden naar een land waar ik helemaal op mijn plek ben. En die weg hoop ik eind dit jaar of begin volgend jaar nog eens "dunnetjes" over te doen. Ik ben daar gelukkig niet overvallen, geen spullen verloren; t enige wat ik wel heb gedaan is mijn hart daar achter gelaten. T voelt als mijn "thuis". Kan t niet omschrijven, maar mijn gevoel zegt mij meer dan 1000 woorden.

Ik had de eer om dit geweldige nieuws, over deze actie, te vertellen aan Merianne en David.

Ze wilden graag laten weten dat ze trots zijn op deze Nederlandse kinderen en waren erg ontroerd hierover en wel grappig, ze hoop op een langdurig contact met de kinderen en de Beatrixschool. Namens Merianne en David Kavuma en uiteraard mijzelf heb ik 2 foto collages gemaakt over het proces van de bouw van de school en uiteraard een ander met een aantal kinderen van Sweet Home.
Ze zei: " God bless all those children and teachers". Ze zijn erg trots op jullie en ze kon niet vaak genoeg Thank you all for helping us lovely children.
Dus iedereen ontzettend bedankt. En ze zijn erg trots op jullie allemaal, Koningin Beatrixschool
Met name wil ik Liesbeth van Schaik bedanken om mn project "de glimlach van..." te willen steunen.

Mijn dank is groot!


Na het laten bezinken van de inzet van de docenten maar bovenal de jonge helden kreeg ik een persoonlijk bedankje door naam
bekend gegeven te hebben en blijf doen aan Sweet Home.




Hi there,
Wow, many people,happy faces Good bless you.We are happy and waiting for the fund to built,we shall send the pictures of the work done after receiving the money,Thank you beloved

Merianne Kavuma


Pff, zoveel dankbaarheid, waardering, gezien worden als een engel van God, zegeningen, mooie woorden, vochtige ogen....Das is niets voor mij.
Ik waardeer het, ik hoor het, maar ik voel het t meest, maar ik kan daar dus niet mee omgaan. Ik ben heel trots op het resultaat en helemaal af, zou overweldigend zijn, David, Merianna en ik werken nog altijd nauw samen, veel telefonisch contact en afspraken maken, in hoeverre dat mogelijk is en They have a dream; a dream for the future of children.
I only be proud to get the change to help a wish come true.....

IN THE END WE ARE EQUEL!!!!!

  • 10 Juni 2014 - 12:53

    Jenny:

    Reageren toen je daar was. Ja, dat deden we.
    Maar ook nu wil ik graag reageren, Marjan.
    De kinderen in Meppel mogen zeker genoemd worden in de reactie.
    Zij zijn het die het mogelijk maken dat de school nog verder kan worden afgebouwd.
    Je kunt dus nu trots zijn op twee groepen kinderen: in Uganda en in Meppel.
    Knap hoe al deze kinderen op eigen manier en in eigen cultuur in het leven staan.
    Misschien een hint aan andere scholen?
    Goed voorbeeld doet goed volgen!!!

  • 13 Juni 2014 - 16:03

    Marjan Versendaal:

    Dank je wel Jenny,

    nu ik weer in Nederland ben kan ik wel reageren, bijzonder. Ook van deze actie komt een persbericht met foto's als het goed is. Daar heb jij niets aan maar in de Meppeler Courant. Het is niet bekend wanneer dus als iemand er iets over leest of hoort, zou ik dat graag willen weten.
    Maar ben nu bezig met een "verslag" schrijven dus hopen dat het wat oplevert. We hebben allemaal al heel veel bereikt maar we zijn er natuurlijk nog lang niet. Als het gebouw helemaal gereed is moeten er meubels, schoolspullen en boeken komen en uiteraard ook bedden voor de jongere kinderen die de hele dag nog niet kunnen trekken. Ook had ik zo bedacht dat er een ruimte gebruikt wordt als "boardingschool" gedeelte gerealiseerd kan worden. Dit houdt in dat kinderen die te ver weg wonen of op straat leven, hier ook een woon- en slaapgedeelte krijgen.
    Ook zou ik dingen aan willen schaffen om de veiligheid van de kinderen te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan EHBO spullen en voorlichting; branddekens en brandblussers. En er moet een omheining komen om de kinderen binnen de hekken te houden en de mensen die er niet horen, buiten de hekken te houden.
    Omdat ik graag zou willen dat ze een extra inkomen houden, naast de craftshop, wat helaas weinig oplevert omdat er zoveel van zijn. Zou ik een gedeelte van de buitenspeelplaats willen inrichten dat als het weer meewerkt extra inkomsten oplevert zodat ze de kinderen voedzamer voeding kunnen geven, extra straatkinderen die te oud zijn voor deze school op vrijwillige basis daar bijvoorbeeld in de tuinbouw, of veeteelt kunnen werken en een gedeelte van de opbrengst krijgen. Zo zijn ze niet direct financieel geholpen maar ze hebben een dagbesteding, een veilige plek om zich te ontwikkelen en een maaltijd verschaft krijgen. En wanneer er winst gemaakt wordt zij hier een percentage van krijgen zodat ze ook gemotiveerd zullen zijn om vrijwilligerswerk te gaan doen. Dus ik heb zoveel plannen, ik hoop nog zoveel te kunnen realiseren. Misschien blijft het bij een droom; mijn droom, maar denk dat Sweet Home deze droom samen met mij deelt en hier 100% achter staat. Dus aan mijn motivatie ligt het niet, nu eerst plannen concreet maken en zichtbaar op papier en dan weer op pad!! Bedankt voor alle mooie reacties en tips zijn altijd van harte welkom. Ik hoop of vlak voor december terug te gaan en anders begin februari. Want ik mis de kinderen enorm daar. Ik werk vanuit hier, maar mijn hart ligt in Uganda bij dit project waarin ik geloof. In een community die het enorm waardeert en jullie allemaal via mij bedankt en bid voor jullie allemaal. De "community" leider (soort van buurtwacht en aanspreekpunt) Told me to tell that God bless you all, keep faith.
    liefs Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Actief sinds 13 Okt. 2013
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 30176

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 05 April 2014

De glimlach van...

Landen bezocht: