De nieuwe school is voor bijna de helft klaar - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu De nieuwe school is voor bijna de helft klaar - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu

De nieuwe school is voor bijna de helft klaar

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

05 Februari 2014 | Oeganda, Nansana

Afgelopen zondag was ik van plan helemaal niets te gaan doen, maar helaas, of eigenijk ook niet aan de andere kant ben ik toch naar het project gegaan. Was niet de bedoeling maar t was weer de moeite waard. Het is nu woensdag en heb vanmorgen les gegeven aan de kinderen van Sweet Home in Nansana. Dit gaat heel anders dan in Nederland. De kinderen starten zodra de bel gaat met rijen te maken van de klassen waar ze in zitten. Vervolgens roepen ze keurig allemaal tegelijk alle leraressen een hartelijk welkom, ze benoemen wat voor weer het is, hoe ze zich voelen en hoe het in de woonsituatie gaat. Alle antwoorden zijn vanaf begin af aan helemaal ingedrild dus iedereen geeft hetzelfde antwoord. Daarna wordt het Ugandeese volkslied gezongen en het lied van de school. Het zingen gaat verder met het prijzen van de Heer en bedanken hem voor alles wat ze hebben. Er worden nog een paar bijbelse liederen gezongen en dan marcheren ze per klas naar hun lokaal. Ze hebben nu bijna allemaal een schooluniform en dat staat echt helemaal geweldig, bij die donkere kijkers van deze toppers. Aangezien de meeste kinderen geen eten hebben thuis krijgen ze ze de maaltijden van Sweet Home.
Het eten bevalt me hier prima, meestal krijg ik er wel een vork bij maar deze gebruik in eigenlijk nooit. Wat is het toch heerlijk om gewoon met je handen uit je bord te eten, de eerste keer was even wennen maar ik kan het uitermate goed. Denk dat ik in Nederland deze manier van eten dr maar in hou, ten eerste scheet het afwas, opbergruimte en hoe leuk is het om met je handen te eten. Jullie zouden het voor de grap eens moeten proberen, that's real fun, t is even wennen maar daarna is het echt mangefique!!
Maar goed de nieuwe school in Sala, daar wilde ik eigenlijk over schrijven. De bouw gaat goed we maken grote vorderingen. De eerste kinderen krijgen er zelfs al les. Ik heb voor 1 lokaal ramen laten aanmeten, want deze dingen zijn nog best wel duur. Ongeveer 50 euro per raam en ik heb er 12 nodig. Denk niet dat ik dat ga redden. David wilde eerst alle ramen voor de eerste 3 lokalen bestellen maar dat vond ik te duur en het leek me wijzer om eerst het gebouw verder af te bouwen. Aangezien ik chef metselaar ben, lerares, bouwopzichster en projectleidster. Nou David had er meteen oren naar en nadat ik mijn motivatie ervoor met hem gedeeld had was hij het roerend met me eens, tatada!! :-)
Verder heb ik de materialen gekocht zodat het 4de lokaal ook verder omhoog gebouwd kan worden. Nu is het gebouw half af en er moet nog zoveel gebeuren. Aan de harde werkers uit het dorp die ik ingehuurd heb ligt het zeker niet. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van geld, daar komt het op neer. Het is zo belangrijk dat deze school er komt, want er kunnen nu zoveel kinderen niet naar school en Sweet Home is zo goed als gratis. Zelfs de couverment scholen zijn ruim 3 maal zo prijzig dus daarom kunnen veel kinderen geen les krijgen. Ik hoop dat ik voor mijn vertrek de 6 lokalen heb kunnen laten bouwen. Het mooiste zou zijn als ik ook nog 10 ramen en 3 deuren kan laten maken zodat het hele gebouw afgesloten kan worden maar ondanks dat het hier niet heel duur is allemaal raakt het geld best wel snel op en dat is erg jammer. Ik wil in elk geval proberen om de laatste 3 lokalen in ieder geval af te krijgen met een dak er op en een deur er in. Voor nu heb ik op de ramen na 3 lokalen af met dak en al en het personeel betaald, dus denk dat we met zn allen erg trots kunnen zijn op wat we tot nu toe bereikt hebben, iedereen nogmaals bedankt!

Al het geld wat ik overhou van mezelf besteed ik hier ook zo nodig aan. Maar ik moet zelf ook nog de nodige dingen doen. Over 1.5 week ga ik 4 dagen naar Sesse Islands. En eigenijk moet ik nog Raften op de Nijl en Bungyjumpen boven de Nijl (sorry Papa, had al gezegd dat ik het niet kon beloven dat ik het niet zou gaan doen, maar beloof je dat ik niet alleen naar Jinja zou gaan!! Heb hier al een grote vriendenkring dus dat komt wel goed :-) )

En wil als dr nog wat tijd over is nog naar een ander land hier verder op, maar willen is 1 ding, maar t moet allemaal wel kunnen. 3 maanden is echt te kort hier. Dus denk dat zodra t weer kan ik hier snel weer heen ga. Hebt ook zo druk, werk zo onderhand 7 dagen per week, met alle mogelijke functies die je je maar kan bedenken, whahahahahahahaa.

Het is heerlijk om hier te zijn, hier kan je echt leven ondanks dat er veel armoede is. Leven in plaats van geleefd worden. Dus als je ooit de kans hebt om hierheen te kunnen gaan, grijp hem met beide handen aan om naar Uganda te gaan, that's propperly a once in lifetime thing!!!

  • 05 Februari 2014 - 13:11

    Jenny:

    Hoi chef metselaar, lerares, bouwopzichster en projectleidster

    Wat doe je het toch goed!!!
    Complimenten.
    En wat word je op handen gedragen! Maar, terecht! je betekent op dit moment veel voor de mensen. Maar, nogmaals, denk ook een beetje aan jezelf!
    Neem op tijd je ontspanning!
    Ik heb gisteren een Nieuwsbrief van je project gemaakt en bij je pa en ma afgeleverd.
    Mogelijk dat ze zo hier en daar al in een kastje of op een publicatiebord te vinden zijn.
    Misschien stimuleert dat de mensen nog wat naar je over te maken, toch?

    Groetjes en liefs van je jongste tante

  • 05 Februari 2014 - 17:21

    Dirk:

    Hoi Topper, heb met plezier je verslag gelezen, je bent helemaal op je plekkie daar he, Goed van je hoor! Je ziet er ook goed uit, (ben eigenlijk wel een beetje jaloers).. Hoop voor je dat je je werk daar voort kan zetten,..Goed Bezig!


    Groetn uut Muppelt!...Dirk

  • 05 Februari 2014 - 18:32

    Ma En Pa Uit Meppel:

    Kinderen die op school gaan en eerbied tonen aan de vlag/land is normaal in Engelstalige landen. Een hele ceremonie, ook in Amerika etc.

    Ben blij dat je goed eet, ook al is het met je vingers. Mag je thuis best doordoen.

    Je bent bijna door je geld heen, zet je bij je volgende berichtjes je sponsorbankrekening, baat het niet het schaad ook niet. Tante Jenny heeft twee mooie pagina's gemaakt in kleur die ik bij een tweetal sponsors gaat brengen. Tante Leen en nog een.

    Verder stuur ik ze door naar een aantal andere adressen. We hebben enorm veel respect voor je. we houden van je. tot de volgende keer, groeten van ma en pa

  • 06 Februari 2014 - 17:32

    Nina:

    Hey Marjan!
    Wauw wat tof allemaal.. Zo mooi, ik straal gewoon met je mee van geluk!
    Hoe mooi jij het daar hebt, hoe je geniet van al die kleine kindjes en hoe jij ze aandacht geeft.
    Dat moet toch geweldig zijn! Mama en ik genieten iedere keer weer van je mooie verhalen.
    Je ziet er ook geweldig uit! De volgende keer als je weer naar Oeganda gaat hè? JE NEEMT ME MEE!
    Ik hoop je gauw een keer te spreken via de telefoon!
    Ik hou van je! Doe rustig aan, en niet te rustig want dan val je om.. Hahahaha!
    Heel veel liefs en enorm veel knuffels en kusjes van mij, Nina.
    En natuurlijk ook heel veel liefs van mijn moeder! ENJOY!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Actief sinds 13 Okt. 2013
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 30179

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 05 April 2014

De glimlach van...

Landen bezocht: