Bamusuuta Orphanage Home - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu Bamusuuta Orphanage Home - Reisverslag uit Wakiso, Oeganda van Marjan Versendaal - WaarBenJij.nu

Bamusuuta Orphanage Home

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

01 Februari 2014 | Oeganda, Wakiso

Vandaag met Eddie naar Kiboga district geweest 3 uur rijden verder op. Hier is het eigenlijk de getto van de getto en hier is veel armoede. De mensen zijn hier heel erg arm en het is echt heel treurig om dit te zien. We zijn samen met MS. Nanvubya Eseza de oudere dames wezen bezoeken die weeskinderen opvangen. Ik vroeg waarom het alleen oudere dames zijn die deze kinderen opvangen. Het antwoord was dat jongere mensen niet geloven in vrijwilligerswerk en de tijd heeft geleerd dat vooral jonge dames de kinderen ernstig mishandelen. Ook stiefkinderen hebben een zwaar leven. Meestal lopen ze weg en als ze geluk hebben worden ze gevonden door deze mevrouw en krijgen ze onderdak. Geld om te eten is er niet. Ze hebben een maisveld en van die opbrengst moeten 15 dames gevoed worden en ongeveer 40 kinderen. De meeste kinderen hebben aids, een beperking zowel fisiek als mentaal. Ik heb hier verschillende spullen uitgedeeld en ze waren zo dankbaar, dat was zo ontroerend om mee te maken. Alle verhalen waren in en in triest. De meeste kinderen overlijden helaas ook. Het was een lange, zware en zeer emotionele dag maar ben blij dat ik dit heb mogen zien. Alle respect voor deze dames wat zij betekenen voor de community.

• 02 Februari 2014 - 09:46

Jenny:

Dag Marjan,

Ja, ik kan/wij kunnen ons voorstellen dat dit je door merg en been gaat.
    Vreselijk gewoon.
    En toch, en toch: Neem jezelf ook een beetje in acht!
    Je kunt niet de hele wereld op je tenge schouders nemen, hoe graag je ook zou willen.
    Wel kun je misschien een bijdrage leveren door het verbaal te maken voor de rest van de wereld.
    Met andere woorden: wanneer je terugbent in Nederland instanties aanschrijven en melden wat je in het echie gezien hebt/meegemaakt hebt. Je hebt straks voldoende materiaal om bij hen 'binnen te komen', toch?
    Ook instanties moeten tegenwoordig keuzes maken waar het geld het eerst naar toe moet, maar wanneer dit zo schrijnend is kun je misschien wel een goed woordje voor ze doen.
    Marjan, je levert prachtig werk momenteel, maar blijf sterk.
    Met andere woorden: denk soms ook een beetje aan jezelf. Alles tegelijk lukt toch niet!
    Toi, toi, toi en geniet van het feit van wat je nu al betekend hebt voor veel mensen in Uganda.

Dikke knuffel

• 02 Februari 2014 - 12:43

Alice:

respect meid, en tja wat triest en wij (nederlanders) maar klagen als er weer geen internet is of etc... bah, maar het is mooi wat je doet echt alle respect. en een dikke vette knuffel voor jou xxx

• 02 Februari 2014 - 12:57

Geke:

Heavy meis pffff... echt respect voor je. .dikke kus en knuf

• 02 Februari 2014 - 13:11

Ma En Pa Uit Meppel:

Marjan, we worden er stil van als je dit alles leest. Wat een weelde hebben wij dan in de Westerse wereld. De kleinste kinderen gaan naar voorstellingen en zitten op de duurste clubs. Maar zo is het nu eenmaal in de grote Westerse wereld gesteld.

Wij kijken wat we er eventueel aan kunnen doen om je te helpen. Volgende week ga ik at verslagen bij een aantal sponsoren brengen. Kunnen ze zien dat jij goed bezig bent met hun sponsorgeld in dat verre Afrika. Petje af wat je daar alzo doe.

Maar.... ook een beetje op jezelf letten hoor. Wie werken wil moet ook aan zijn eigen gesteldheid denken en er voor zorgen.

We zien elke dag uit naar je verslagen. Ik speel ze morgen door naar MEKO, misschien kunnen ze elke maand een stukje in het clubblad zetten met wat foto's erbij.

Hou je taai, we houden van je. groeten an je ma en pa

• 02 Februari 2014 - 19:30

Sylvia De Groen:

Hoi Marjan,

Ik weet dat wanneer je thuis komt en je je reisverhalen herleest je pas echt gaat snappen waarom mensen zich ook een beetje zorgen maken om je. Ik weet ook dat je je daar heel sterk voelt en dat je dat ook bent. Je zorgt goed voor jezelf lees ik uit je verhalen en als je weer thuis bent voel je hoeveel je 'gegroeid' bent. Van het thuisfront heb je veel steun, fijn voor je. Hahaha, wil je nog wel terug? Groetjes Sylvia

• 02 Februari 2014 - 20:19

Jannie:

Hoi Marjan,
    Ik heb er geen woorden voor. Wat maak je allemaal mee en wat ben je sterk.
    oeten Jannie

• 05 Februari 2014 - 11:02

Geert En Tiny:

Dag Marjan,

Het is heel indrukwekkend wat je laat zien d.m.v. foto's en wat je schrijft. Wat is er dan nog een armoe en ellende in de wereld en wat wordt er veel geld verspild aan allerlei luxe enz. terwijl het in deze landen zo heel hard nodig is. We hebben heel veel respect voor je en wensen je heel veel succes toe.
    Groeten Geert/Tiny